Etiyopya Omo Vadisi

Güney Etiyopya‘nın Omo Vadisi, Afrika kıtasının en zengin kültürüne sahip kabilelere ev sahipliği yapmaktadır. Oma Vadisi’nde yaşayan ilkel kabileler nesillerdir geleneksel yaşam biçimlerini sürdürmektedirler. Bu kültür zenginliği görmek ve fotoğraf çekmek için amatör fotoğrafçılığa gönül vermiş küçük bir grup olarak yola çıkmaya karar verdik.

İstanbul’dan akşam kalkan uçağımız beş saatlik bir yolculuk sonrası gece yarısı Addis Ababa’ya vardı. Addis Ababa’dan Oma Vadisi’ne kadar sürecek olan yolculuk öncesi dinlenmek üzere havaalanından otelimize geçtik.

etiyop

Sabahın ilk ışıkları ile birlikte 4×4 araçlar ile yola koyulduk. Yolda Lake Ziway görmek mümkün. Lake Ziway Rift Vadisi Gölleri’nin en büyüğüdür ve kuş yaşamı ile ünlüdür. Buradan Arba Minch’e doğru yolumuza devam ettik ve akşam üzeri kalacağımız Paradise Lodge’ye ulaştık. Otel, iki gölü ayıran ‘cennet köprü’ olarak da bilinen ormanlık arazi içerisinde, göle bakan bir tepe üzerinde yer almaktadır. Afrika’da en güzel manzaralarından biri olarak nitelendirilmektedir. Sabah ilk işimiz gün doğumunda bu güzel manzaranın fotoğrafını çekmek oldu.

etiyop1

Artık Oma Vadisindeyiz, kabileleri ziyaret etmek için erkenden yola koyuluyoruz. Omo Vadisi’nde geçireceğimiz üç günde modern dünyadan izole edilmiş bir şekilde geleneksel yaşamlarını sürdüren Konso, Hamar, Mursi ve Karo kabilelerini görmeyi hedefliyoruz. Yol boyunca birçok farklı kabileyi görmemiz muhtemeldir.Bu kabilelerin günlük yaşamlarından çekeceğimiz fotoğrafların yanı sıra kabilelerin törenlerini de fotoğraflama fırsatımız olacak.

etiyop2

İlk ziyaretimizi Konso Köyü’ne yapıyoruz. Konso kültürünün bir parçası olan taş duvarlı terasların oluşturduğu peysaj UNESCO tarafından koruma altına alınmıştır. Konso kabilesinde her yeni jenerasyon özel törenler ile dokuz ile onsekiz yıl arasında değişen dönemler için kabileyi koruma ve yönetme sorumluluğunu alır. Bu sorumluluğu alan yeni nesil, kendisini sembolize eden yeni kesilmiş ağacı, eski kuşakların ağaçlarına bağlar. Genç nesillerin ağaçları her zaman en yüksek olanlardır, bunun nedeni termitlerin önceki nesil ağaçlarına zarar veriyor olması.

etiyop6 etiyop4 etiyop3

İkinci gün sabahın ilk saatleri ile birlikte Mursi Köyü’ne doğru yola çıkıyoruz. Köye vardığımızda akşam başlayan yağmur nedeni ile her yer çamur içerisinde. Kabilenin insanları bizim araçların varışı ile birlikte kulübelerinden çıkarak bizi karşılıyorlar. Mursi Kabilesi’ndeki kadınlar, yetişkinlik dönemine ulaştıklarında, dudaklarına yuvarlak, kilden yapılmış diskleri yerleştirmeleriyle ünlüdür. Köyün güzel kızlarının köle tüccarları tarafından götürülmesini önlemek amacı ile kendilerini çirkinleştirecek bir yol olarak dudaklarına kilden plakalar yerleştirmeye başlamışlar ve daha sonra bu uygulama gelenek halini almış ve bir güzellik sembolüne dönüşmüş.

etiyop7 etiyop8 etiyop9

Hamer Kabilesi’nin yaşadığı, Turmi Köyü’ne doğru yola çıkıyoruz. Öğleden sonra kurulan pazar alanına yetişiyoruz. Hamer kadınları dikkat çekici, renkli boncuklu deri giysileri, süslü kolye ve metal bilezikleri, ağaç köklerinden elde ettikleri bir madde ile boyadıkları kızıla çalan kilit örgü bir taç gibi işledikleri saç modeli ile Omo insanların en renkli insanları.

etiyop11 etiyop12 etiyop10

Akşam üzeri bir düğün törenine katılıyoruz, ama damat adayının bir gün önce yetişkinliğe geçişi amacı ile yapılan boğa atlama törenini kaçırdığımız için üzülüyoruz. Birdahaki sefere diyerek köyden ayrılıyoruz.

Artık son günümüz. Kahvaltının ardından, Karo Kabilesi’nin yaşadığı Omo Nehri’nin kıyısındaki Murulle Köyü’ne gidiyoruz. Karo Kabilesi insanları özel seremonilerden önce vücut ve yüzlerini boyamalarıyla ünlülerdir.

Resim çekmek için nehir kıyısına dik bir yamaçtan iniyoruz, nehre ulaştığımızda aniden bastıran sağanak yağmur nedeni ile geri dönmeye çalışıyoruz fakat treking ayakkabılarımızın arasına giren killi toprak nedeni ile kayıyoruz. Köyün yerlileri bizim yamacı tırmanmıza yardım ediyorlar, aynı zamanda bizim bu çaresiz halimize gülüyorlar. Çıplak ayaklarının baş parmaklarını ıslak toprağa saplayıp çok rahat hareket ediyorlar. Bu yardımlaşma aynı dili konuşmasak da bizleri bir anda dost yapıyor ve uzun süre aklımızdan çıkmayacak bir anı oluyor.

Yüzümüzde tebessüm ile uçağımıza yetişmek için yola koyuluyoruz. Dokuz kişilik pırpır bizi Addis Ababa’ya götürmek için toprak pistten havalanıyor ve uçaktan son birkez Omo Vadisi’ne doğru bakıyoruz.

Bu seyahat hepimizin ömür boyu hatırlayacağı bir deneyim oldu.