Ruanda ve Goril Safari

Yağmur ormanlarının arasında, yağmurlara olan kızgınlığını püskürtmek isteyen volkanik bir kara parçası Ruanda. Kendi dilinde kelime anlamı ise bin bir tepe ülkesi.

Ruanda deyince akla ilk gelen 1994 yılının kötü hatırası soykırım.. Ancak ülke bu kötü hatıraların izini silmeye çalıştığını göstermek ister gibi; güvenli ve tertemiz sokaklarıyla karşılıyor sizi.

Ruanda deyince ikinci sırada akla gelen şey ise tabiki, Volcanoes Ulusal Parkı’nın ev sahipleri; goriller.

3 ülkeye de sınırı olan ve 3 ülke arasında paylaşılan Volcanoes Ulusal Parkı’na, Kigali’den 3 saat süren bir araba yolculuğu ile ulaşıyoruz. Bu yolculuk sırasında ülkenin adının anlamına layık olduğunu görmemek elde değil. Tepeler arasındaki tarlalar arasından geçerek; yeşilin en canlı tonuyla tanışıyorsunuz. Ulusal Park sınırına geldiğimizde anlıyoruz ki; bu yeşil topraklar; ulusal park sınırları içinde goril safari yaparken göreceklerinizin sadece bir fragmanı.

Goril Safariye başlamadan önce; yaş ve fiziksel özelliklere göre oluşturulan 8 kişilik gruplar halinde bölünüyoruz. Safariye başlamadan önce rehber, 45 dakikalık bir özetle; hem bölgeyi; hem gorilleri hem de gorillerle karsı karsıya kalındığında nasıl davranılması gerektiğini anlatıyor bize. Bu safariye ön hazırlık toplantısında, Goril aileleri hakkında da ilginç bilgiler öğreniyoruz.Ruanda Volcanoes Ulusal Parkı’nda 9 tane goril ailesi yaşıyor ve her aile yaklaşık olarak 22 gorilden oluşuyor. Aile reisi kavramı goriller arasında da mevcut ve önemli bir kavram. Aileler, alfa goril denen, topluluğun reisi erkek gorilin adıyla anılıyor. Safari öncesi bilgilendirmede öğreniyoruz ki; bizim göreceğimiz goril ailesinin adı Lucky’ymiş. Ergenliğe yeni girmiş erkek goriller, ikiz goril bebekler ve yeni doğmuş minik gorilin de içinde olduğu Lucky ailesinin Alfa gorili Lucky’nin ilginç ve vukuatlı bir geçmişi var. Alfa goril dışındaki erkek gorillerin ailede dişi gorille birlikte olması yasak ve eğer bu yasağı delerseniz sizi topluluktan kovarak Bin bir tepe ülkesinin tepelerinde gezintiye gönderiyorlar. Lucky de bu şekilde topluluğundan dışlanıp, farklı bir tepeye giderken, yolda karşılaştığı gorilleri de bir araya topluyor ve kendi ailesini kuruyor.

ALPHA PORT1 BW

Safari liderimiz, tanışacağımız aileyi ve onlarla karşılaştığımızda nasıl davranmamız gerektiğini anlatırken, heyecanım giderek artıyor. Bir an önce yürümeye başlayıp, gorillerle karşılaşmak istiyorum… Yürüyüş yolunun rotası bize iz sürücüler tarafından veriliyor. İz sürücüler, gorillerin bir önceki gün oldukları noktadan sabah hareket ettikleri noktaları bularak, safari liderlerine söylüyorlar. Yürüyüş boyunca da iz sürücüler ve safari liderleri hep iletişimde oluyor.

golden dalda1   golden tioprak1

Ve işte o muhteşem an başlıyor, ormanın içine doğru yürümeye başlıyoruz. Önümüzde sık çalıları bizim için açan biri yürüyor. Sık çalılar açıldıkça orman genişliyor ve bir yerden sonra da önünüzde sonsuza açılan bir kapıya dönüşüyor.

Yaklaşık 2,5 saatlik yürüyüşün ardından, iz sürücülerden Gorillerin bir yamaçtan aşağıya doğru indikleri haberini alıyoruz. Gorillerin inmek üzere oldukları bu yamaç bizim tırmanmamız için çok dik olduğu için, diğer tarafımızdaki yamaçtan aşağıya inerek nehir yatağında onlarla karşılaşmayı umuyoruz. Doğanın kalbinde uzun soluklu bir yürüyüş, tepelerden çıkıp indiğimiz bir maceradan sonra; artık rehberimiz bir noktadan sonra çantalarımızı burada bırakabileceğimizi söylüyor. Çantalarımızı gorillerden uzak bir alana bırakıyoruz ki, bizi doktorla karıştırıp huzursuz olmasınlar. Çantalarımızı bırakıp fotoğraf makinelerimizle beklemeye koyuluyoruz. Bu bekleme süresi gerçekten çok heyecanlı geçiyor, bir yandan uzun süren yolculuğun yorgunluğu, bir yandan gorillerle karşılaşma anının merakı birleşince giderek daha da heyecanlanıyoruz. Bu sırada ilerde ağaçların kıpırdandıklarını fark ediyoruz. Rehberimiz iz sürücülerle haberleşip gorillerin bizim olduğumuz alana yaklaştıklarını söylüyor. Ağaçların, çalıların hareketlenmeleri giderek daha da artıyor ama gorilleri bir türlü göremiyoruz. Rehberimiz sakinleştirici sesler çıkararak gorillere bizim olduğumuz alana gelmenin hiçbir sakıncası olmadığının mesajını gönderiyor adeta. Rehberimizin çağrısından sonra, iz sürücüler gorillerin olduğu bölgeye yaklaşıp bize doğru yönlendiriyorlar.

ana ogu3l    4 aylık bw2

İşte uzun süredir beklediğimiz goriller bir anda hızlı hareketlerle önümüzden geçmeye başlıyorlar. Elimizde hazır beklediğimiz kameralarımızla, kırmızı halı üzerinde ünlüleri fotoğraflamak için pusuya yatmış gazeteciler gibi başlıyoruz sevimli gorillerin fotoğraflarını çekmeye. Onlar da sanki bu anı bekliyormuş gibi sakince poz veriyorlar. Hatta bir ara dişi goril neredeyse 2-3 metre uzağımda karşıma geçip oturuyor ve fotoğrafını çekmem için bekliyor. Aslında o kadar sakinler ki, sizin niyetinizi anladıkları ve sizden zarar görmeyeceklerini hissettikleri zaman size arkadaşça davranıyorlar… İkiz goriller birbirlerinden hiç ayrılmıyorlar. Aynı şekilde yeni doğmuş yavru goril ise annesinin omuzunda annesi nereye giderse onunla beraber hareket etmeye meraklı görünüyor. Burada 1 saate yakın gorillerin fotoğraflarını çekiyoruz. Ağaçların üzerinde, arasında gezinirken girdikleri o komik ve sevimli haller, o simsiyah elleriyle tezat oluşturan canlılıktaki renkli otları dallarından koparıp yerken takındıkları o şımarık tavırlar; insanı bu vahşi yaşamın içine çekiyor. Her detayı fotoğraf makinemin içinde kilitlemek ister gibi sürekli fotoğraf çekiyorum o sırada alfa gorilimiz Lucky hızla önümüzden geçerek ailesini toplayıp yine bir tepeye doğru çıkmaya başlıyor. Üzülerek anlıyoruz ki, goriller öğle uykusu için uygun bir yer arıyorlar ve bizim de dönüş vaktimiz geliyor.

yavru2    yavru4

Çantalarımızı alıp, geri dönüş yolumuzda yine uzun bir yolculuğa çıkıyoruz. Daha dönüş yolunun başında hem yeşilin en canlı tonuna sahip ağaçlarıyla, size kendinizi ağaçtan bir evde hissettiren Volcanoes Ulusal Parkı, hem de kısa sürede edindiğim ve bir o kadar da çabuk kaybettiğim arkadaşlarım gorilleri hiç unutmayacağımı biliyorum. Kendimce onlara bir kez daha görüşmek için çabalayacağımın sözünü vererek, ayrılıyorum yanlarından.

İşinize yarayabilecek bilgiler

Ulusal parka girişte tekrar vize alınması gerekiyor, bütün izinler kişinin ismine özel olduğu için pasaportunuzu yanınızda götürmeyi unutmayın.

Safari sırasında eşyalarını taşıması için küçük bir ücret karşılığı size yardım edecek kişiler bulmanız mümkün, bu yüzden fazla eşyalarını safari sırasında ne yapacağınızı dert etmenize gerek yok.