- Alacakaranlık
Alacakaranlık fotoğrafları ışığın büyülü etkisiyle doludur! Gün doğumundan hemen önce ya da gün batımından az sonra çekilen fotoğraflarda ışığın renk sıcaklığı çok özel bir hal alır. Bu zamanlar dakikalarla ölçülecek kadar kısa sürdüğünden elinizi çabuk tutmakta ve önceden hazırlıklı olmakta yarar vardır.
KIZ KULESİ, İSTANBUL Çekim hızı : 1/4 Diyafram : f/2.2 ISO : 100
- Lokal ışık
Bölgesel aydınlık durumudur. Işığın fotoğrafı çekilecek sahnede yalnızca belli bir alanı aydınlatma şeklidir. Bu durum ana konu dışındaki öğeleri saklamaya yardımcı olur. Ana konunun ışık alanı içinde olmasına dikkat etmek gerekir, böylece sahnenin geri kalanı belli belirsiz aydınlanarak konunun öne çıkması sağlanabilir.
ÇENGELKÖY, İSTANBUL Çekim hızı : 1/5 Diyafram : f/2.2 ISO : 800
- Noktasal ışık
Bir ışık demetinin belli bir aralıktan geçerek fotoğrafta sınırlı bir bölgeyi aydınlatmasıdır. Işık tiyatro sahnesinde olduğu gibi huzme şeklinde gelir ve yalnızca ana konuyu ortaya çıkarır. Mekanın karanlık ya da loş olması noktasal aydınlatmanın etkisini güçlendirir ve aydınlatılan konuyu çevreden soyutlayarak belirginleştirir.
SARDES, SALİHLİ, MANİSA Çekim hızı : 1/272 Diyafram : f/2.2 ISO : 100
- Tepe ışığı
Belki de en az fotojenik ışık türüdür. Yaz aylarında güneşin tam tepede olduğu zaman bu tip aydınlatmaya uygun bir örnektir. Fotoğrafta derinlik hissini yok eder, gölgeler küçük ve objenin altındadır. Düşey yüzeyleri yeterince aydınlatamadığı için mekan hissi kuvvetli değildir. Bununla birlikle, yoğun gölgeler ve canlı renkler iyi bir fotoğraf yakalamanıza olanak tanır.
NAKURU ULUSAL PARKI, KENYA Çekim hızı : 1/160 Diyafram : f/2.4 ISO : 50
- Ters ışık
Işık kaynağı az veya çok konunun arkasındadır, onu arkadan aydınlatır, gölgeler fotoğrafçıya doğru uzar. Diğer aydınlatma türlerine göre konudaki kontrast daha yüksektir. Renk verimi bu nedenle çok yüksek değildir. Öte yandan bütün diğer aydınlatma türlerine göre daha inandırıcı bir mekan ve derinlik hissi verir. Siluet fotoğrafları için çok uygundur.
KAPADOKYA, NEVŞEHİR Çekim hızı : 1/267 Diyafram : f/2.4 ISO : 64
- Yanal ışık
Işık kaynağı çekimi yapılan konunun bir yan tarafındadır. Bu durumda konunun ışık vuran tarafı aydınlanır, diğer tarafında daha karanlık alanlar ve gölgeler ortaya çıkar. Böyle yandan aydınlatmada dokular belirginleşir ve hacim algısı güçlenir. Üç boyutluluk duygusunun ve renk veriminin en iyi olduğu aydınlatma türüdür.
SARDES, SALİHLİ, MANİSA Çekim hızı : 1/272 Diyafram : f/2.2 ISO : 100
- Yapay ışıklar
Gün bitip gece başlarken güneş ışığı yerini yapay ışık kaynaklarından gelen aydınlatmalara bırakır. Gündüz sıradan görünen bir konu üzerine değişik ışık kaynaklarından düşen ışıkla farklı görünmeye başlar. Artık ışığın kontrolü daha çok elimizdedir. Kafa flaşları ve taşınabilir ışık kaynaklarıyla yapabileceklerinizin sınırı yoktur.
FETHİYE, MUĞLA Çekim hızı : 1/24 Diyafram : f/2.2 ISO : 640
- Yatay ışık
Gün doğumu ve gün batımına yakın saatlerde ışığın neredeyse yere paralel gelmesi durumudur. Işığın yumuşadığı, gölgelerin uzadığı, renk veriminin iyice arttığı bu saatleri kaçırmayın.
NAGARKOT, NEPAL Çekim hızı : 1/196 Diyafram : f/2.2 ISO : 100
- Yaygın (homojen) ışık
Işık kaynağı ile nesne arasında belli bir süzgeç bulunması durumudur. Bu süzgeç ışığın yoğunluğunu, rengini, polarizasyonunu, doğrudan gelme durumunu etkileyerek farklı etkiler yakalamamızı sağlar. Bulutlu havalar buna örnektir. Işık konuyu her yönden eşit aydınlatır. Görüntüler gölgesiz ya da hafif gölgelidir.
KENYA Çekim hızı : 1/50 Diyafram : f/2.4 ISO : 160
- Karışık ışıklar
Işık türlerinden bazen birisi tek başına kullanılırken, bazen de birkaç tanesi bir arada kullanılarak fotoğrafta farklı etkiler elde etmek olanaklıdır. Gün ışığında flaş ya da yansıtıcı kullanımı farklı yönlerden aydınlatmaya örnek olarak düşünülebilir. Yetersiz ışık ortamlarında ek aydınlatmalar için konunun uzaklığına bağlı olarak flaş,kafa flaşı,yansıtıcı kullanarak keyifli sonuçlar alabilirsiniz.
MERZOUGA, FAS Çekim hızı : 1/24 Diyafram : f/2.2 ISO : 640
- Sıra dışı ışıklar
Işık yansıma, kırılma, polarizasyon gibi optik olaylar sonucu görsel şenliklerin ortaya çıkmasını sağlar. Kimi anlarda doğa olayları mucizeler yaratabilir. Nadir karşılaşılabilecek bu koşulları yakalamak şans işi gibi görünse de, unutulmaması gerekir ki şans çoğu zaman hazırlıklı olana güler.
ERZURUM OVASI Çekim hızı : 1/149 Diyafram : f/2.4 ISO : 64
Panorama
Panorama, fiziksel anlamdaki bir alanın geniş açıyla herhangi bir görünümüdür. Son yıllarda panoramik görüntülere olan ilgi çok artmıştır. Fotoğraf makinelerinde olduğu gibi, şimdi cep telefonu kameraları da panoramik fotoğraf çekebiliyor. Diyelim ki açınız çekmek istediğiniz alanın hepsine yetmiyor, panoramik moda alıp birden fazla fotoğraf çekiyorsunuz, telefonunuz sizin için birleştiriyor.
BAFA GÖLÜ, MİLAS, MUĞLA Panoramik çekim modu (Bu modun exif bilgileri yok, bu nedenle ayrıntı bilgi veremiyoruz)
FEZ, FAS Panoramik çekim modu (Bu modun exif bilgileri yok, bu nedenle ayrıntı bilgi veremiyoruz)
MARAKEŞ, FAS Panoramik çekim modu (Bu modun exif bilgileri yok, bu nedenle ayrıntı bilgi veremiyoruz)
- Gölgeler
Işığın varlığının doğal karşıtlığı gölgelerdir. Gölgelerden yararlanılarak sıra dışı kompozisyonlar yaratmak olasıdır. Bazen nesnenin gölgesi, kendisinden daha değerli görüntüler oluşturur. Gölgelerden yararlanmayı aklımızdan çıkarmamalıyız!
SAHRA ÇÖLÜ, FAS Çekim hızı : 1/1250 Diyafram : f/2.2 ISO : 100